Πλάτων: Ο βίος και το έργο του σπουδαίου φιλοσόφου της αρχαιότητας
Η ζωή του Πλάτωνα
Ο Πλάτων γεννήθηκε το 427 π.Χ. στην Αθήνα ή, κατά τον Διογένη Λαέρτιο, στην Αίγινα, από αριστοκρατική οικογένεια της Αθήνας. Ο πατέρας του Αρίστων καταγόταν από τον βασιλιά Κόδρο, ενώ η μητέρα του Περικτιόνη ήταν αδελφή του Χαρμίδη και ανιψιά του Κριτία, δύο εκ των τριάκοντα τυράννων που ανέλαβαν την διακυβέρνηση της Αθήνας το 404, μετά τη λήξη του Πελοποννησιακού πολέμου.
Το όνομα «Πλάτων» το απέκτησε επειδή είχε πλατύ μέτωπο και στέρνο – χωρίς αυτή τη σωματική κατατομή, ίσως να τον γνωρίζαμε ως Αριστοκλή, όπως ήταν το όνομα που του έδωσαν οι γονείς του.
Η θανάτωση του Σωκράτη φαίνεται πως υπήρξε αποφασιστική ώστε ο Πλάτων να απορρίψει την ενασχόληση με την πολιτική. Μάλιστα εγκατέλειψε για ένα διάστημα την Αθήνα για να ζήσει στα Μέγαρα μαζί με άλλους μαθητές του Σωκράτη, μεταξύ των οποίων ήταν ο Ευκλείδης.
Στις Συρακούσες σχετίστηκε με μέλη της βασιλικής οικογένειας, με αποτέλεσμα να κατηγορηθεί για συνομωσία, να εκδιωχθεί από τη Σικελία και να οδηγηθεί στο σκλαβοπάζαρο της Αίγινας προς πώληση. Εκεί αγοράστηκε για 20 μνες και απελευθερώθηκε από τον Αννίκερι (κάποιοι αναφέρουν πως πρόκειται για τον φιλόσοφο Αννίκερι τον Κυρηναίο, ο οποίος όμως φαίνεται πως έζησε αργότερα. Είναι πιθανότερο να πρόκειται για κάποιον άλλον Αννίκερι, πιθανόν έναν γνωστό ηνίοχο της εποχής εκείνης).
Ο Πλάτων επέστρεψε στην Αθήνα γύρω στο 387 π.Χ. και ίδρυσε τη φιλοσοφική σχολή του, την περίφημη Ακαδημία Πλάτωνος. Για είκοσι περίπου χρόνια ασχολήθηκε με τη διδασκαλία και τη συγγραφή φιλοσοφικών έργων (η λεγόμενη μέση περίοδος).
Σύντομα όμως συγκρούστηκε με άλλους συμβούλους του βασιλιά, καταλήγοντας αιχμάλωτος του Διονύσιου ως το 365 π.Χ. Ο Πλάτων εγκατέλειψε οριστικά τις Συρακούσες το 361 π.Χ., μετά από μια τρίτη, επίσης αποτυχημένη, παραμονή στη βασιλική Αυλή.
Κατά την επιστροφή του στην Αθήνα επικεντρώθηκε οριστικά στη διδασκαλία και στη συγγραφή φιλοσοφικών έργων (ύστερη περίοδος). Κατά την περίοδο αυτή, για είκοσι ολόκληρα χρόνια, μαθήτευσε πλάι του ο Αριστοτέλης, ο πιο γνωστός και σημαντικός μαθητής του.
Το έργο του Πλάτωνα
Πρώιμη, ώριμη και όψιμη φάση των έργων του Πλάτωνα
- Οι πρώιμοι σωκρατικοί διάλογοι αναφέρονται κυρίως στις τελευταίες μέρες του δασκάλου του, και ο στόχος τους είναι να δικαιώσουν τον Σωκράτη, δείχνοντας πόσο άδικη ήταν η καταδίκη του (Απολογία Σωκράτους, Κρίτων, Ευθύφρων). Ο Πρωταγόρας και ο Γοργίας τοποθετούνται συνήθως προς το τέλος της περιόδου, καθώς χαρακτηρίζονται από μεγαλύτερη φιλοσοφική πολυπλοκότητα. Επίσης, ο Χαρμίδης και ο Λύσης, αν και κατατάσσονται στην πρώιμη περίοδο, θεωρείται πως δεν ανήκουν στα πρώτα έργα της περιόδου αυτής. Τα έργα αυτής της περιόδου ασχολούνται με την έννοια της ηθικής, η οποία λέγεται πως βρισκόταν στο επίκεντρο της σωκρατικής διδασκαλίας.
- Η περίοδος της ωριμότητας, που ξεκινά γύρω στο 387 π.Χ., όταν ο Πλάτων επιστρέφει από τη Σικελία και ιδρύει την Ακαδημία, είναι αυτή κατά την οποία βαθμιαία ο φιλόσοφος αποδεσμεύεται από την επιρροή του Σωκράτη και εκφράζει στους διάλογους τις δικές του φιλοσοφικές θέσεις. Στην περίοδο αυτή εντάσσονται τέσσερις σημαντικοί διάλογοι, όπου ο Πλάτων εκθέτει τη θεωρία των Ιδεών και τις ιδέες του περί αθανασίας της ψυχής: είναι ο Φαίδων, το Συμπόσιο, η Πολιτεία και ο Φαίδρος.
- Τέλος, στην όψιμη φάση της πλατωνικής φιλοσοφίας εντάσσονται οι διάλογοι Θεαίτητος, Παρμενίδης, Σοφιστής, Πολιτικός, Τίμαιος, Φίληβος και οι Νόμοι.
Απολογία του Σωκράτη
Η Απολογία πιθανόν γράφτηκε το 397 π.Χ. ή 396 π.Χ. Δεν έχει τόσο τη μορφή διαλόγου, όσο μονολόγου, καθώς ο Σωκράτης υπερασπίζεται τον εαυτό του μπροστά στο δικαστήριο της Ηλιαίας. Ο ηλικιωμένος Σωκράτης (υπολογίζεται πως ήταν περίπου 71 ετών όταν δικάστηκε) κατηγορήθηκε πως δεν πίστευε στους θεούς στους οποίους πίστευε η πόλη του, αλλά σε καινά δαιμόνια ή νέες θεότητες. Κατηγορήθηκε επίσης πως διέφθειρε τους νέους της πόλης. Η ποινή που προτεινόταν από τους κατηγόρους του, και στο τέλος εφαρμόστηκε, ήταν ο θάνατος.
Πλάτωνος Συμπόσιον
Πλάτωνος Πολιτεία
Σωκρατικός και πλατωνικός διάλογος
Σωκρατικοί διάλογοι είναι τα διαλογικά κείμενα που έγραψαν οι μαθητές του Σωκράτη με πρωταγωνιστή τον ίδιο. Αν και οι πιο γνωστοί σωκρατικοί διάλογοι είναι αυτοί που έγραψε ο Πλάτωνας, σωκρατικούς διαλόγους έχουν γράψει επίσης ο Ξενοφώντας, ο Αντισθένης, ο Αισχίνης, ο Φαίδων και ο Ευκλείδης.
Δεν γνωρίζουμε για ποιον λόγο ο Πλάτωνας επέλεξε τον διάλογο ως τρόπο έκφρασης των φιλοσοφικών του θέσεων. Πριν από τον σωκρατικό ή τον πλατωνικό διάλογο, τα φιλοσοφικά κείμενα ήταν συνήθως πεζά (Αναξαγόρας, Δημόκριτος, σοφιστές), ή σε έμμετρο λόγο (Εμπεδοκλής, Παρμενίδης). Αρκετοί φιλόσοφοι, όπως και ο ίδιος ο Σωκράτης, αρκέσθηκαν στην προφορική διδασκαλία.
Εικάζεται πως ο διαλογικός τρόπος γραφής ξεκίνησε ως ένας τρόπος να τιμήσει τη μνήμη του Σωκράτη και τον τρόπο διδασκαλίας του, καθώς είναι πολύ πιθανό πως ο Πλάτωνας έγραψε τα πρώτα του έργα πολύ σύντομα μετά τον θάνατο του δασκάλου του.
Αυτή η άποψη φαίνεται να ενισχύεται από το γεγονός πως ο ίδιος ο Πλάτων δεν εμφανίζεται σε κανέναν από τους διαλόγους του, ενώ πολλά έργα του δεν καταλήγουν σε μια σαφή απάντηση (για παράδειγμα βλέπε τα έργα του Πρωταγόρας, Παρμενίδης, Θεαίτητος). Αρκετοί μελετητές υποστηρίζουν πως με τις επιλογές αυτές ο Πλάτων θέλει να φέρει τον αναγνώστη στη θέση να αναζητήσει ο ίδιος τις απαντήσεις, αντί να τις λάβει έτοιμες από μια αυθεντία. Εξάλλου, ο ίδιος ο Πλάτωνας αναφέρει την πεποίθηση αυτή σε κάποιους από τους διαλόγους του (Μένων, Θεαίτητος, Σοφιστής).
Βασικά χαρακτηριστικά του πλατωνικού διαλόγου
Ο πλατωνικός διάλογος με τη ζωντάνια του θυμίζει θεατρικό έργο. Τα πρόσωπα των διαλόγων είναι κατά κύριο λόγο ιστορικά πρόσωπα του 5ου π.Χ. αιώνα (αν και συχνά διαπιστώνονται ιστορικές ανακρίβειες ως προς τις ημερομηνίες). Εκφράζονται στην καθημερινή γλώσσα της εποχής του Πλάτωνα, ενσωματώνοντας συχνά ακόμη και αγοραίες φράσεις της προφορικής ομιλίας.
Αντίθετα, ο διάλογος χρησιμοποιείται από τον Πλάτωνα προκειμένου να εκφράσει επιχειρήματα και αντεπιχειρήματα, λόγο και αντίλογο. Γι’αυτό και, ακόμη κι όταν σε ένα έργο συμμετέχουν πολλά πρόσωπα, όπως στο Συμπόσιο, αυτά δεν συνδιαλέγονται ποτέ ταυτόχρονα, αλλά υπάρχει διάλογος μεταξύ δύο εξ αυτών μόνο. Τα υπόλοιπα πρόσωπα είτε δεν συμμετέχουν, είτε παίρνουν το λόγο με τη σειρά τους, διατηρώντας τη μορφή του διαλόγου μεταξύ δύο προσώπων κάθε φορά.
Ο διδακτικός ρόλος των πλατωνικών διαλόγων προκύπτει από το γεγονός ότι ένα από τα πρόσωπα κάθε διαλόγου δηλώνεται εξ αρχής ως εκείνο που αναλαμβάνει τον ρόλο του γνώστη ή του ελέγχοντος τις απαντήσεις, ενώ τα υπόλοιπα είναι μαθητές, αδαείς που κάνουν ένα ερώτημα, ή βοηθητικοί συνομιλητές. Έτσι κάθε διάλογος αποτελεί στην ουσία μια προσομοίωση διδασκαλίας.
Η Θεωρία των Ιδεών (ή Θεωρία των Μορφών) στο έργο του Πλάτωνα
Στο επίκεντρο του πλατωνισμού υπάρχει η διάκριση ανάμεσα στη «σφαίρα του είναι», όπου βρίσκεται η πραγματική, αντικειμενική γνώση και αλήθεια, δηλαδή οι Ιδέες, και στη «σφαίρα του γίγνεσθαι», που αντιστοιχεί στον κόσμο όπως τον αντιλαμβανόμαστε με τις αισθήσεις μας.
Σύμφωνα με τη Θεωρία των Ιδεών (επίσης γνωστή και ως Θεωρία των Μορφών), δεν μπορεί κανείς να έχει εμπιστοσύνη στις αισθήσεις προκειμένου να κατανοήσει και να γνωρίσει πραγματικά τον κόσμο. Ο αισθητός κόσμος είναι διαρκώς μεταβαλλόμενος, αφού οι αισθήσεις είναι υποκειμενικές και αποτελούν πηγή πλάνης. Αντίθετα, οι Ιδέες αποτελούν εκφράσεις αντικειμενικές, αιώνιες, άφθαρτες και συλλαμβάνονται μόνον με τη νόηση. Αυτές εκφράζουν τον πραγματικό κόσμο.
Ο αισθητός κόσμος λοιπόν μιμείται τις Ιδέες, και ως μίμηση/αντίγραφο είναι κατώτερος του πρωτοτύπου. Εκείνος δε που κατακτά τις Ιδέες, όχι μόνο αποκτά γνώση, αλλά και βελτιώνεται ηθικά.
Οι αλληγορίες στο έργο του Πλάτωνα
Χρησιμοποίησε την αλληγορία σε πολλά έργα, συχνά δε ως έναυσμα ή ως κατακλείδα κάποιας διαλογικής ενότητας. Οι πιο γνωστές αλληγορίες του είναι η αλληγορία του σπηλαίου, η αλληγορία του ναύτη και ο μύθος του Ηρός στην Πολιτεία, οι μύθοι για τη γέννηση του έρωτα στο Συμπόσιο, ο μύθος των φτερωτών ψυχών στον Φαίδρο, η ιστορία της Ατλαντίδας στον Τίμαιο και τον Κριτία, ο μύθος περί πολιτικής αρετής στον Πρωταγόρα, οι διηγήσεις για το μέλλον της ψυχής μετά τον θάνατο στον Γοργία και τον Φαίδωνα, και η αλληγορία του ανεστραμμένου κόσμου στον Πολιτικό.
Η αλληγορία του σπηλαίου και η Θεωρία των Ιδεών του Πλάτωνα
Η πιο γνωστή αλληγορία του Πλάτωνα είναι η αλληγορία του σπηλαίου στην Πολιτεία του Πλάτωνα, σε μορφή διαλόγου μεταξύ του Γλαύκωνα, αδελφού του Πλάτωνα, και του μέντορά του Σωκράτη, τον οποίο αφηγείται ο δεύτερος. Μέσα από την αλληγορία του σπηλαίου ο Πλάτων εκθέτει τη Θεωρία των Ιδεών.
Ο Σωκράτης καλεί τον συνομιλητή του, Γλαύκωνα, αδελφό του Πλάτωνα, να φανταστεί ένα σπήλαιο στο βάθος του οποίου ζουν αλυσοδεμένοι από τη γέννησή τους άνθρωποι, έτσι ώστε να αντικρίζουν το βάθος του σπηλαίου μόνο. Στις πλάτες τους βρίσκεται ένας τοίχος, πίσω από τον οποίο άλλοι άνθρωποι, κρυμμένοι, περιφέρουν ομοιώματα ανθρώπων, ζώων και αντικειμένων, κάνοντας ταυτόχρονα τις φωνές τους. Χάρη στη φωτιά που καίει πίσω από αυτό το ιδιότυπο «κουκλοθέατρο», οι σκιές των ομοιωμάτων προβάλλονται στον τοίχο του σπηλαίου. Οι φυλακισμένοι βλέπουν τις σκιές και ακούν τους ήχους που αντηχούν στο σπήλαιο, χωρίς να μπορούν να γυρίσουν να δουν τι συμβαίνει πίσω τους. Πιστεύουν έτσι πως οι σκιές και οι ήχοι είναι ο αληθινός κόσμος.
Ο άνθρωπος που θέλει να φτάσει στον Αγαθόν, δηλαδή να γνωρίσει τον κόσμο των Ιδεών, πρέπει να ξεπεράσει πολλά εμπόδια: να δει πέρα από τις αισθήσεις του (τις σκιές των ομοιωμάτων), να συνειδητοποιήσει πως ούτε η φωτιά είναι η πραγματική πηγή γνώσης, να διακρίνει καλύτερα τις ιδανικές μορφές γύρω του υπό το φως του ήλιου, και τέλος να καταφέρει να κοιτάξει κατάματα τον ίδιο τον ήλιο.
Η αλληγορία του σπηλαίου δείχνει πόσο εύκολο είναι για τον άνθρωπο χωρίς παιδεία να παραπλανηθεί από τις αισθήσεις του και να θεωρήσει πως κατέχει την αλήθεια, και πόσο δύσκολο είναι να ξεπεράσει όλο και πιο πειστικές ψευδο-αλήθειες για να γνωρίσει την πραγματική νόηση και την ιδανική μορφή του κόσμου.
Ο πλατωνισμός και οι σχολές του
Ως παλαιός πλατωνισμός θεωρείται η Ακαδημία μέχρι και τον 2οαιώνα π.Χ., ενώ ως μέσος πλατωνισμός η περίοδος από τον 1ο π.Χ ως και τον 2ο μ.Χ. αιώνα. Τέλος ο νεοπλατωνισμός ξεκινά στη διάρκεια του 3ουαιώνα και εξελίσσεται ως τον 6οαιώνα μ.Χ., οπότε σταδιακά εντάσσεται στα φιλοσοφικά ρεύματα της εποχής και επηρεάζει τον δυτικό τρόπο σκέψης.
Ο παλαιός πλατωνισμός
Από την εποχή του Αρκεσίλαου ως διευθυντή της Ακαδημίας (περ. 266 π.Χ.) η σχολή περνάει στη Μέση περίοδό της, κατά την οποία αναπτύσσεται ο σκεπτικισμός και η κριτική κατά της στωικής φιλοσοφίας.
Τέλος η Νεότερη Ακαδημία ξεκινά με τον Καρνεάδη (περ. 155 π.Χ.), ο οποίος εμβαθύνει σε ζητήματα ηθικής, διαχωρίζοντας μεταξύ ηθικής και φύσης.
Ο μέσος πλατωνισμός
Εκφράζεται η θέση πως υπάρχει ένας Θεός από τον οποίο πηγάζουν οι Ιδέες, ενώ οι έννοιες της ύλης και του πνεύματος αντιπαρατίθενται ανοικτά.
Ο νεοπλατωνισμός
Βασικό στοιχείο της νεοπλατωνικής φιλοσοφίας είναι πως εντάσσει πλέον οργανωμένα στο φιλοσοφικό της σύστημα τις αντι-υλιστικές θέσεις του πλατωνισμού και των πυθαγορείων και την οντότητα του Ενός ως επίκεντρου των πάντων.
Ο Πλωτίνος είναι ίσως ο σημαντικότερος εκφραστής του Ενός ως πηγής του Νου, της Ψυχής, της Φύσης και της Ύλης, σε μια διαβάθμιση σύμφωνα με την οποία ο Νους είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα, και η Ύλη λιγότερο, καθώς η ύλη απαιτεί τον νου για να κινηθεί.
Τελικά, μετά από την επικέντρωση σε καθαρά φιλοσοφικά ζητήματα, ο νεοπλατωνισμός στρέφεται και πάλι στον επιστημονικό λόγο με τον Πρόκλο, ο οποίος αναδεικνύει στα έργα του τα μαθηματικά ως βασικό επιστημονικό πεδίο. Ο Πρόκλος υποστηρίζει πως ο Λόγος προέρχεται από τον Θεό, και προτείνει την ένωση του ανθρώπου με τον Λόγο ως υπέρτατο στόχο.
Σήμερα, το έργο του Πλάτωνα εξακολουθεί να αποτελεί αντικείμενο μελέτης και να επηρεάζει τη σύγχρονη φιλοσοφία. Κυρίως, το έργο του διατηρεί τη διαχρονική του ζωντάνια και είναι προσιτό σε κάθε αναγνώστη. Στις Εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣ θα βρείτε ολόκληρο το έργο του.